zondag 29 januari 2012

Oma's tas

Mijn Oma had een tas. Een hele grote, en die zat altijd helemaal vol met draadjes en (brei)naalden. Kijk dit is 'm:


Ze breide altijd. De hele dag, de hele avond, altijd. Op sinterklaas avond kwam de hele familie bij elkaar. Dat was erg gezellig, want Oma heeft 6 kinderen en 10 kleinkinderen. Er werden dan cadeaus uitgepakt, voor iedereen was er wat. Er was een mega-lekkere chocolade letter in de smaak die je het lekkerst vond en versierd met mooie krullen. En aan het einde van de avond kwam er een hele grote doos op tafel. Die zat dan helemaal gevuld met gebreide sokken! Iedereen mocht een paar uitkiezen dat hij mooi vond en die werden altijd met plezier door iedereen gedragen. Oma was dan het hele jaar bezig, om voor iedereen mooie sokken te maken. Dat was een heel karwei, want er waren 6 ooms en 7 neven met reuze grote voeten!

Mijn Oma is nu de 85 gepasseerd. Ze heeft last van haar handen, daarom breit ze nu niet meer. De grote tas heb ik gekregen. Met boekjes over sokken breien en een oude roze enveloppe. Oma dicteerde hoe je sokken moest breien en ik schreef het op.


Ik brei niet zo veel, maar als ik brei, dan brei ik sokken. De boekjes gebruik ik niet, ik brei zoals het op de enveloppe staat, net als Oma. Zo snel als Oma, kan ik ook niet breien, dus helaas staat er met Sinterklaas niet meer voor iedereen een paar sokken klaar. Gelukkig is er nog wel altijd voor iedereen een chocolade letter, die zijn zó lekker!

7 opmerkingen:

  1. wat leuk dat je die tas nu mag gaan gebruiken! een mooie herinnering!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig logje Anne! Het mooie verhaal over de Sinterklaasvieringen van weleer, wat een bijzondere herinneringen! En leuk dat je Oma's sokkenbrief gebruikt voor je eigen sokken, zo wordt het doorgegeven van generatie op generatie! Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een lief oma verhaal!
    Jullie Sinterklaas is wel heel bijzonder met zo'n schat van een oma!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Anne.
    Ik kreeg een leuke reactie van jou op mijn pas gemaakte blog.
    En natuurlijk kijk ik nu bij jou.
    Lief verhaal schrijf je van daag over je oma.
    Koester haar meisje. Zelf ben ik oma, Beppe zoals we het in de friese taal zeggen. Oudste kleindochters studeren ook, en ik zie je al voor me, studeren en knutselen.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk en lief.
    Lekker doorbreien, op een gegeven moment kun jij het ook snel. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Via Lupineke hier gekomen dan meteen zie ik een heel mooi logje! Wat een bijzonder verhaal over je oma en wat leuk dat jij nu ook sokken breit. Ik ga nog even verder lezen op je blog én ik ga je natuurlijk volgen. Fijne avond! Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldige tas, gekregen van een geweldige oma :) Er zijn ook veel quilters die zo'n soort tas hebben. Zelf ben ik al heel lang van plan zo'n tas te maken, maar het komt er gewoon niet van. Veel handwerkplezier ermee! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...